Wednesday, October 28, 2009

Cum sa pierzi sapte zile in Lisabona: Ziua 3

Ei, dar sa revenim. Ce nu v-am spus in posturile anterioare (sau n-am accentuat cum trebuie) e ca era cald. Si umezeala multa. Drept pentru care consumam apa in nestire iar cineva (nu spui cine... :) a ajuns sa aiba picioarele vraiste datorita faptului ca au ros-o pantofiorii cu care ne-am plimbat pana la Cascais. Pantofiori foarte comozi, dealtfel. Drept pentru care in cea de-a doua jumatate a zilei de ieri motto-ul a fost "imi iau sandale!".

Vazusem noi in prima seara cand am luat-o aiurea spre Saldanha, exact inainte de intrarea in piata, un magazin d-al lu' fratele Geox. Care era deschis pana tarziu.
Si dupa ce am trecut in mare viteza pe acolo, obositi rupti, n-am gasit nimic interesant. Asa ca ne-am decis, "in functie de cum va fi vremea maine", sa mergem la Freeport. Vazusem noi la televizor ceva cu ploaie da' ori n-am inteles ce ziceau aia in portugheza (relativ improbabil) ori trecea un avion ori n-am fost atenti, ca ploaie pauza.

Dupa ce, dimineata, am repetat vanatoarea de masa libera la hotel si apoi vanatoarea de sunca prajita ca sa am si eu ce manca, am realizat ca intr-adevar va fi, si astazi, cald.

Asa incat ne-am luat inima-n dinti si am zis hai sa mergem la Freeport, acolo gasim noi ceva magazine macar stam la aer conditionat, scapam cu ocazia asta si de stresul cu cadourile, poate ne gasim si noi una alta. Multumesc oficial pe aceasta cale Mariei ca ne-a deschis ochii si ca am putut sa facem si noi ceva cumparaturi interesante.

Zis si facut. Mergem la receptie sa-l intrebam pe nenea de acolo cu ce ajungem la Freeport. Cu autobuzul, cica. Pe care il luam de la gara Oriente. De unde anume, mai intrebam si noi pe acolo, pentru ca nici el nu stia. Si, evident, cu ocazia asta ne-am mai facut cu o harta, pe care ne-a marcat cu pixul locul garii, sa stim incotro trebuie sa ajungem.

Am luat metroul de la Saldanha, pe linia rosie (Vermelha) pana la capat, la Oriente. Acum, intrucat nu mai era totul gratis, era 2.80 cartela de doua calatorii. Si, cum se intampla in unele tari, aici daca n-ai cartela nu poti sa intri in metrou (si la gara) dar, ce-i mai rau, nu poti sa mai iesi.
Enfin.

Si, dupa cum mi se pare ca am mai amintit, imaginea generala de la ei din metrou e ca e exact invers ca la noi: daca la noi gasesti un loc, poate doua, unde nu curge apa pe pereti sau prin tuneluri, la ei gasesti un loc, poate doua, unde curge. Si, ca sa va delectati cu felul in care arata statiile la ei, aveti alaturi o poza cu un perete. Al statiei Oriente.

La Oriente am iesit din metrou direct intr-o cladire faraonica din beton. Beton gri, simplu, nevopsit nezugravit, toata luminata mai degraba de lumina de afara decat de becurile dinauntru, care-ti dadea impresia de adapost antiatomic facut in graba si lasat asa. E cumva spooky toata cladirea garii, trebuie s-o vedeti si sa va intre sentimentul ala in oase ca sa intelegeti ce spun. Este un fel de complex gara - autogara - statie de metrou.

In fata ei e un fel de autogara, cu zeci de peroane, unde permanent pleaca si vin autobuze. Ce e si mai interesant e modul in care simti cum sare asfaltul cu tine atunci cand trece cate un autobuz - ai senzatia ca esti pe o saltea in pat si nu pe asfalt afara, asteptand autobuzul...

Ca sa ajungi la Freeport trebuie sa iei autobuzul 431 sau 432, plus 412 care vine dintr-un loc, nu pleaca de acolo, si merge catre Montijo. Pana la Freeport (care se gaseste in comuna Alcochete, asa cum Carrefouru' de la noi din Militari se gaseste in comunca Chiajna) autobuzul traverseaza podul Vasco da Gama (care are cativa kilometri), merge vreun sfert de ora si costa 2.95 euro de persoana. A, si sa nu uit - autobuzele astea sunt de fapt autocare. Asa circula ei suburban.
Daca va duceti, cascati bine ochii la orarul autobuzelor, pentru ca la Freeport statia de intors e exact ca la noi, in camp, cu un acoperis minuscul, si daca te nimeresti sa astepti o jumatate de ora pana la primul autobuz, te doboara caldura.

Ca sa va faceti o idee despre ce gasiti aici, uitati-va pe site-ul lor (l-am pus si eu ceva mai sus). Ca un sumar, sunt destule magazine la fel de scumpe ca la noi si care, la fel ca si la noi, contrazic din plin ideea de outlet, dar gasiti si magazine in care puteti sa va luati lucruri bune incepand de la un euro in sus. Personal va recomand Levi's, unde trebuie sa aveti rabdare si sa va uitati absolut peste tot, ati putea avea surpriza sa va faceti rost de blugi, chiar editii limitate, incepand cu 15 euro.

Nu va recomand sa faceti alte lucruri de genul mancatului la terasa, pentru ca preturile sunt cele normale de restaurant. Freeport este o destinatie numai pentru cumparaturi - in speta haine si incaltari, zic, pentru ca tot acolo veti gasi si magazine mai ciudate, sa zicem, cum este magazinul cu vesela foarte frumoasa, la niste preturi flacaratoare.

Asaaa... aici am dat noi o suta si ceva de euro si am plecat ca navalitorii - noi nu ne mai vedeam dintre pungi. Dupa ce am asteptat, asa cum v-am sugerat mai sus, cam vreo jumatate de ora in statia din camp sa vina un autobuz, a venit unul si ne-am urcat in el. Pentru intors, noua ne trebuiau 2.95 x 2 adica 5.9 euro. Marunti nu mai aveam decat 5.5. Ne-am urcat ca lalelele si am scos radiosi o hartie de 100 de euro, la care soferul s-a uitat la noi ca si cum faceam misto de el. Adevarat ca toata lumea platea cu maruntis si ca era prima statie si, in consecinta, maruntis nu prea era,... da' noi de unde era sa stim asta? Cat s-au urcat si restul oamenilor in autobuz i-am explicat ca de urcat ne-am urcat, jos nu ne mai dam ca bani avem, si ca vrem chiar sa platim biletele odata. Exasperat, dupa vreo cinci minute, ne-a luat cei 5.5 euro marunt si am plecat; tot drumul ne-a aruncat numai priviri asasine in oglinda - da' ce sa-i fac eu?!

Ziua asta a fost relativ scurta ca intamplari; ce merita vazut e intr-adevar podul Vasco da Gama, macar sa nu ziceti ca n-ati trecut pe el. In rest, nimica deosebit iar outletul de la Freeport, care se mandreste cu faptul ca ar fi cel mai mare din Europa, e doar putin mai mare ca ansamblul de magazine din Militari, daca nu chiar la fel.